OpTime Fitness beléptető rendszer

Védjük bőrünket a nyáron

Sok fajta sugárzás éri Földünket és bőrünket a napból. A nyári időszak alatt érdemes odafigyelnünk bőrünk megfelelő védelmére, ugyanis hosszú távon akár rosszindulatú daganatos megbetegedések is kialakulhatnak.


Különböző erősségű és hullámhosszú sugarak vannak jelen mindennapjainkban. Ilyen például az UV-A sugárzás, mely földfelszínre beeső sugárzás legnagyobb része. Az UV-A sugárzás károsítja a szervezetet, öregíti a bőrt, de hozzájárul a bőrrák kialakulásához is. Az UV-B sugárzás nagy részét elnyeli a Föld ózonrétege, de rendelkezik jótékony hatásokkal, a többi között elősegíti a D-vitamin és csontok képződését, hiányában angolkór lép fel. Ugyanakkor károsítja a szemet és bőrrákot is okozhat.

Ezek miatt a sugárzások miatt fontos a bőr védelme, hiszen barnulás mellett, hosszú távon káros hatásokat okoznak, például bőrrákot.
Bőrrák fajták:

Bazalióma: A bazalióma a legközönségesebb, legkevésbé veszélyes bőrrák típus, amely sokszor a napnak kitett bőrfelületen alakul ki. Általában egy lassan növekvő dudor, ami évekig fenn áll, de nem múlik el magától. Nem okoz áttétet, azonban roncsolja a körülötte lévő szöveteket, néhány esetben akár ki is fekélyesedhet.

Keratózis: A napfény okozta keratózis általában idősebb emberek arcán jelenik meg, főként ott, ahol sok napsütés érte. Az elváltozás pirosas vagy barnás színű, gyakran hámló felszínűek. Ebből az elváltozásból alakulhat ki a spinalióma.

Spinalióma: Ez a bőrbetegség a napfény okozta keratózisból alakul ki, általában gyorsabb lefolyású.  Felülete dudoros, érdesebb tapintású.

Melanoma: A melanoma a legagresszívebb rákfajta, amely az esetek 30%-ban meglévő anyajegyből alakul ki. Férfiaknál általában a törzsön, nőknél a törzsön és a lábakon fordul elő.

Fontos, hogy bőrünk védelme érdekében rendszeresen vegyünk részt melanoma szűrésen, de önvizsgálatot is tarthatunk havonta, melyben segíthet az 5 „S” szabály.

1. Szimmetria: Fontos, hogy az anyajegy szimmetrikus, kerek legyen. Az asszimetria akár rosszindulatú elváltozás jele is lehet.
2. Szabályosság: Az anyajegyek szélénél fontos a szabályosság és az élesség.
3. Szín: Az anyajegyek általában egyenletes pigmentációjúak, az elváltozott bőrfelületen a barna szín több árnyalata is megjelenhet, de akár fekete és fehér szín is feltűnhet az egészségtelen anyajegyekben.
4. Méret: Az egészséges anyajegyek 5 mm-nél kisebbek.
5. Növekedés, változás: tartsuk figyelemmel, hogy az anyajegyek átalakulnak e, méretük, színük, széleik változnak e.

Amennyiben változnak az anyajegyek, esetleg viszketés vagy vérzés lép fel, azonnal forduljunk bőrgyógyászhoz! A vizsgálat során a szakember egy dermatoszkóp segítségével megvizsgálja az érintett bőrfelületet. Amennyiben szükséges, a lehető leggyorsabban eltávolítják az anyajegyet, majd a szövettani vizsgálat során megállapítják, hogy jó vagy rossz indulatú e, a további kezelések ennek megfelelően alakulnak.

Bőrünket leginkább naptejjel védhetjük, érdemes a legmagasabb faktor számú (50 faktor) készítményeket választanunk, ezek már védenek az UV-A és UV-B sugárzásoktól is. Napozás előtt 30 perccel kenjük be magunkat, majd 2-3 óránként ismételjük meg. Fontos szerepet játszhat még a védelemben a ruházat, hordjunk sapkát, kalapot és napszemüveget, illetve kerüljük a napon tartózkodást délelőtt 10 és délután 3 óra között. A gyermek fényvédők fizikális úton védenek, míg felnőtt kozmetikumok inkább kémiai anyagok kevésbé ragadósak, de ugyanúgy megvédenek a káros UV-A és UV-B sugárzásoktól is.

A nyár egyik velejárója a leégés, ami általában a bőr lehámlásához vezet. A folyamatok a napozás után már 1 órával elkezdődnek, bőrpír, bőrgyulladás léphet fel, súlyos esetben, az égéshez hasonló hólyagok jelenhetnek meg. Sokszor kíséri fejfájás, láz, hidegrázás, vagy akár hányás is. Leégés után a legfontosabb, hogy azonnal elkezdjük hidratálni és nyugtatni a bőrt, ehhez megfelelő kozmetikumokat akár a patikákban is kaphatunk recept nélkül. Másik fontos teendő a folyadékpótlás, hiszen a leégett bőr nem tudja ellátni funkcióit, emiatt sok folyadékot veszít a szervezet. Lehetőleg fogyasszunk antioxidánsokban és e-vitaminban gazdag ételeket, például bogyós gyümölcsöket, zöldségeket, étcsokoládét.


Pályázati leírás megtekintéséhez kattintson ide!

OpTime © Optimal-Time Kft. Minden jog fenntartva.